Corina-Georgeta DINCULESCU
INSTITUTUL DE ECONOMIE AGRARĂ
Autor corespondent: corina.dinculescu @ gmail.com
Rezumat: O imagine de ansamblu a învățământului rural actual evidențiază faptul că încă mai există școli care nu au apă curentă și canalizare, iar toaleta este în curte. De asemenea, încă există școli în care copiii învață în timpul iernii îmbrăcați ca pentru afară, cu căciulă și mănuși, din cauza încălzirii deficitare și a infrastructurii învechite a școlii. Încă se practică sistemul de învățare simultan (din cauza numărului relativ mic de elevi înscriși, și acesta, aflat în continuă scădere) — sistem care nu aduce beneficii elevilor, din contră, aceștia neavând parte de atenția totală și îndrumarea profesorului, așa cum se întâmplă în clasele normale, nu reușesc să dobândească abilități și cunoștințe, similar cu cei care învață în sistem normal, fiind, astfel, dezavantajați. Din cauza neînțelegerii importanței majore pe care îl are învățământul în dezvoltarea personală a unui individ și, implicit, a societății, nu puține sunt școlile care nu au finanțare, sprijin, sau interes din partea primăriilor. Acestea nu oferă sprijin nici în ceea ce privește asigurarea unei infrastructuri corespunzătoare pentru un învățământ de calitate sau cel puțin comparabil cu cele din mediul urban – săli de clasă curate, dotate cu echipamente specifice, necesare fiecărei discipline, cu utilități (căldură, toalete în interior, apă), nici în ceea ce privește susținerea profesorilor care predau în mediul rural și care nu locuiesc acolo (prin plata transportului, de exemplu). Primăriile nu găsesc sau nu sunt interesate să găsească pârghii de atragere a cadrelor didactice în localitățile rurale. În acest context, lucrarea de față își propune să analizeze situația actuală (ultimele date disponibile) a învățământului din mediul rural, folosind indicatori specifici, din perspectiva resurselor sistemului de învățământ și a participării la educație a populației, cum ar fi: rata de participarea la educație, populația școlară, pe niveluri de educație, medii de rezidență, personalul didactic, pe niveluri de educație și medii de rezidență, săli de clasă/ laboratoare/ ateliere/ săli de gimnastică/ terenuri de sport/ PC-uri/echipamente IT, pe niveluri de educație și medii de rezidență, absolvenți pe niveluri de educație și medii de rezidență.
Cuvinte cheie: educație, disparități, medii de rezidență, rural, urban
Clasificare JEL: I21, I24, I25, R10
Articles 2022Section 2 RO - 2022